|
|
|
|
|
Co to jest system CMS? Definicja CMS
Content Management System |
|
|
|
|
|
|
|
Słowem wstępu...
Content Management System – czyli System Zarządzanie Kontenetem (zawartością) - jak sama nazwa wskazuje - to system, za pomocą którego otrzymujemy możliwość bieżącegozarządzania treścią znajdującą się na stronie WWW. Zarządzanie to polega na zdalnej (z regóły za pomocą przeglądarki WWW), modyfikacji, aktualizacji i rozbudowie publikowanej strony WWW.
Pojęcie „zawartości” czy "treści" strony obejmuje w tym kontekście nie tylko teksty publikowane na WWW, lecz także wszelkie inne elementy i dane. Przykładowo – elementy wizerunkowe strony tj. zdjęcia czy grafiki, schematy, cennniki, komentarze zgłaszane przez internautów – każda z tych danych podlega zarządzaniu, a więc może zostać zmieniona, dodana lub usunięta.
Ideą powstania systemów CMS było wyjście na przeciw potrzebom klientów: - po pierwsze - umożliwienie stałej, szybkiej i prostej aktualizacji strony WWW - po drugie – obniżenie kosztów utrzymania strony WWW poprzez skonstruowanie prostych narzędzi, którymi posługiwać mogą się osoby nie posiadające specjalistycznej wiedzy na temat HTML i innych programów publikacji treści w Internecie.
W chwili obecnej systemy CMS przeżywają swój gwałtowny rozwój, oferując coraz to więcej i więcej nowych możliwości. Kto dziś pamięta duże serwisy tematyczne bez komentarzy do artykułów, czy tez prostych ankiet na dowolne tematy? Kto dziś myśli o stworzeniu strony korporacyjnej bez działu interaktywnej pomocy technicznej umozliwiającej szybkie i łatwe gromadzenie pytań i automatyczną publikację ich odpowiedzi?
To właśnie systemom CMS zawdzięczamy ciągły rozwój Internetu. To one dały możliwość powstania nowych jego gałęzi – serwisów publikujących blogi, aukcje internetowe, wiadomości, czy też biuletynów rozsyłanych pocztą elektroniczną.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zaczerpnięte z sieci... (za Wikipedia)
Definicja CMS: CMS, Content Management System (ang. dosłownie = system zarządzania treścią) jest to jedna lub zestaw aplikacji internetowych pozwalających na łatwą aktualizację i rozbudowę serwisu WWW przez personel nietechniczny. Modyfikacja i dodawanie nowych materiałów do serwisu odbywa się za pomocą prostych w obsłudze interfejsów użytkownika, zazwyczaj w postaci stron WWW zawierających rozbudowane formularze.
Podstawowym zadaniem platform CMS jest oddzielenie treści (zawartości informacyjnej serwisu) od wyglądu (sposobu jej prezentacji). Po wprowadzeniu nowych informacji przez uprawnionego redaktora system przenosi je do bazy danych, jednocześnie wypełniając nimi odpowiednie miejsca na stronach WWW. Wykorzystanie szablonów stron sprawia, że zmiana koncepcji graficznej całego serwisu sprowadza się do przygotowania i zamiany szablonu, przy czym system nie powinien narzucać żadnych ograniczeń kompozycyjnych. Dzięki takiemu podejściu proces publikacji w Internecie staje się prosty - specjaliści mogą skoncentrować się na swojej pracy i korzystać ze swoich ulubionych aplikacji użytkowych (np. edytorów tekstu). Każda strona WWW generowana jest dynamicznie, w oparciu o szablony i zawartość baz danych - dynamika oznacza więc w tym przypadku zawsze aktualne informacje w serwisie.
Systemy zarządzania treścią zazwyczaj oparte są na bazach danych oraz na językach skryptowych (server-side) lub specjalistycznym oprogramowaniu po stronie serwera. CMS może być formą oprogramowania klienckiego, które do aktualizacji strony może używać takie protokoły jak FTP. Coraz częściej wykorzystywane są złożone techniki opisu struktur dokumentów (np. XML).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| | | | | | | | |
|
|
| | | | | | | |
|
|
|
|
|
|
|
| |
stworzono w 0.1116s przez Profsoft CMS ver. 3.1 strona ostatnio zmieniana: 2005-07-04 14-28 |
copyright © 2003-2016 by PROFSOFT Sp. z o.o. |
|
|
|
|
|
|
|